E surprinzător cât ne pasă de telefoane securizate precum Blackphone

de: Alexandru Puiu
08 07. 2016

După o serie de scandaluri pe marginea spionajului NSA și al altor autorități, Blackphone ar fi trebuit să înregistreze un succes răsunător, dar din păcate, se pare că nu ne pasă chiar atât de mult de securitatea datelor.

În principiu, în ultimii doi ani, au apărut tot mai multe companii cu modele exclusiviste de telefoane care se mândreau cu criptarea totală a datelor și protejarea conversațiilor vostre de urechile agențiilor de securitate și spionaj. Tot mai multe surse confirmă însă că respectiva rețetă nu este una de perspectivă, iar companiile care și-au construit întregul profil de activitate în jurul lor, au probleme majore de profitabilitate.

Cel mai bun exemplu pe marginea acestui subiect este detaliat într-o analiză a celor de la Forbes legată de Silent Circle, creatorii Blackphone. După ce au anunțat cu surle și trâmbițe primul Blackphone și au încercat să-și protejeze patentele și tehnologiile într-un proces cu Geeksphone, cei de la Silent Circle s-au arătat nevoiți să concedieze aproape un sfert din întreaga lor forță de muncă. Motivul din spatele situației dramatice este cât se poate de simplu. Au crezut că vor vinde sute de mii de aparate axate pe securitate și protejarea intimității, iar utilizatorii, în cel mai optimist caz, au cumpărat de zece ori mai puține.

Documentele înainte către tribunal de către creatorii Blackphone confirmă că la conducerea companiei au fost făcute mai multe greșeli semnificiative în privința pronosticurilor. În relația cu operatori de telefonie, giganți precum BigOn Telecom, Kumion sau America Movil au promis că vor achiziționa zeci de mii și sute de mii de dispozitive. Pornind de la acele dialoguri, compania s-a împrumutat pentru a produce 250.000 de unități, dar aproape că a rămas cu ele integral, deoarecel, la momentul semnării contractelor, BigOn și Sumion s-au retras din afacere, iar America Movil a cumpărat 6000 de unități dintr-o presupusă comandă de 100.000.

Povestea celor de la Silent Circle este doar cea mai recentă dovadă a faptului că piața de telefoane a atins apogeul, iar cei care sunt la început și încearcă să se facă remarcați au de doborât foarte multe obstacole. Dacă vinzi un produs nișat, trebuie să fie și mai precaut, deoarece s-ar putea ca respectiva nișă să nu existe, particularitate pe care o vor conștientiza probabil și Turing, Sikur sau Sirin Labs în viitorul apropiat.